Fejeton

Komu nevoní peníze?

Už jsem konečně přišla na to, jak je možné, že když si před Vánocemi schováte pár šupin ze štědrovečerní večeře, budete mít po celý rok v portmonce dostatek peněz. Tuhle tradici dodržuji už nějaký ten pátek, přesněji tedy pět let. Z kapra vždycky den před Štědrým dnem pár šupin schovám, nechám si je usušit a pak vylisovat do knihy. Jenže letos jsem na usušení tak trochu zapomněla a všech osm šupin nacpala do peněženky nejen do přihrádky na kokové peníze, ale také do prostoru na peníze papírové i do průhledné kapsičky na fotky, spokojená, že se mi tentokrát podařilo uzmout šupin hned osm. V zápalu radosti mi ale nedošlo, že se ještě čerstvým (rozuměj mokrým) šupinám nebude v peněžence moc dařit. A taky mi to hned daly najevo, vlastně až za tři dny, ale zato o to hlasitěji. Chtěla jsem si v povánočním výprodeji koupit nějaké to tričko, jenže když jsem před paní prodavačkou peněženku vytáhla, ucítila jsem něco, co by rozhodně z peněženky být cítit nemělo. Rybinu. Vytáhnu dvou set korunu a ta vydává nelibou vůni snad ještě o něco víc. Ale dělám, že nic, rybí dvoustovku posílám prodavačce. Spoléhám jsem na to, že paní prodavačka bude mít třeba rýmu nebo alespoň nepříliš vycvičený čich. Ale ono ne, přičichla si a zeptala se, zdali náhodou nemám peníze jiné. A já si pomyslela, že jsou peníze jako peníze. Jestli smrdí nebo ne, to je přeci jedno (hlavně v našich končinách, kde peníze smrdí úplně všude a nejčastěji nekalým úmyslem). Pak jsem si vzpomněla i na africké, potažmo blízkovýchodní státy, kde peníze vypadají spíš jako list z dvou set leté knihy hodné muzejního prezentování, někdy dokonce i s vepsaným telefonním číslem. Ale holt jsem se musela smířit s tím, že prodavačce peníze nevoní a zaplatit platební kartou. Ta načichlá nebyla a já konečně zjistila, proč by se měla dávat do plastového pouzdra. A záhy nato jsem přišla i na to, proč je důležité dávat si o Vánocích do peněženky šupiny. Peníze, zejména ty papírové, se u vás budou držet opravdu dlouho. Přesněji tak dlouho, než vyčichnou.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

business_coffee